Pre 70's rodeo

Vanwege het 50 jarig jubileum is er dit jaar een pre70 rodeo. Dat wil zeggen dat de modellen uiterlijk in 1970 op de markt moeten zijn gekomen. De organisatie heeft dit idee ruim anderhalf jaar geleden naar buiten gebracht, omdat het vinden en bouwen van een geschikte auto ontzettend veel tijd in beslag kan nemen. Ze hadden gehoopt op een stuk of 30 auto’s, maar inmiddels is er een max ingesteld van 150 auto’s. Dit geeft aan hoe het leeft in het dorp. Auto’s worden overal uit het land en ver daarbuiten vandaan gehaald. Er zijn auto’s die diep uit Duitsland komen, maar er zijn er ook die een auto België, Frankrijk of Engeland hebben gehaald. In tegenstelling tot de meeste moderne auto’s uit de lichte klasse van een normale rodeo zijn deze auto’s zelden compleet. Soms is er niet meer dan een carrosserie (zonder deuren o.i.d.) en moet de rest zelfgemaakt en/of bij elkaar gezocht worden. Gelukkig hoeven bij dit evenement niet alle delen van de auto origineel te zijn en wordt er in veel gevallen gebruik gemaakt van een chassis, onderstel, assen, motor en bak van een compleet ander merk of model. Om het allemaal maar rijdbaar en veilig genoeg te krijgen steken de rijders er weken/maanden tijd in om nog dit jubileum met heel het dorp te kunnen vieren en deel uit te kunnen maken van het evenement. Na al het laswerk worden sommige van de auto’s zo goed als het gaat door jongens zelf strak gemaakt met plamuur en voorzien van een laklaag met mooi verfwerk zodat de auto zo mooi mogelijk aan de start verschijnt om hem vervolgens in elkaar te rijden.

Voor mensen die het niet kennen is het wellicht onbegrijpelijk dat zulke auto’s hiervoor gebruikt worden. Maar in 95% van alle gevallen gaat het om auto’s waarvan het echt niet meer loont om terug op weg te brengen. Zo gaat het veelal om door liefhebbers gestripte donor auto’s waar alle zeldzame/bruikbare delen zijn afgehaald. Sommige zijn (compleet of deels) uitgebrand geweest. Meestal zijn ze zonder aandrijflijn of interieur. Of het gaat om auto’s die 30 jaar buiten hebben gestaan en compleet verrot zijn of een combinatie van bovenstaande gevallen. Veel auto’s worden voorzien van andere assen, motoren en versnellingsbakken om ze weer rolbaar te krijgen. Van afstand ziet het er allemaal goed uit maar wanneer men de auto’s goed van dichterbij bekijkt en de rijder vraagt begrijpt men vaak wel dat het heel veel werk is geweest om de auto aan de start te krijgen. Mede hierom is er op de vrijdagavond voorafgaand aan de rodeo een concour d’elegance waarbij de rijders hun auto’s aan het publiek kunnen voorstellen en te laten zien hoeveel werk er is ingegaan. Het publiek kan de auto’s dan wat beter bekijken. Op de zaterdag is het rennerskwartier afgesloten voor publiek i.v.m. de veiligheid.  Ook worden er op de site enkele reportages getoond van het werk wat de rijders in de auto’s moeten stoppen om de auto aan de start te krijgen.

Concours Concours d'élégance

Vrijdagavond 7 september is er van 18:00 tot 21:00 uur een concours d’elegance om de auto’s goed te kunnen bekijken en foto’s te kunnen maken en om een praatje te maken met de rijders.

Volvo Duet (1962) van Kevin Mulder

De auto betreft een volvo Duett uit 1962, gekocht van een liefhebber die hem jarenlang in de tuin had staan om dienst te doen als donor voor zijn eigen volvo’s. De auto was stokverrot, maar zou volgens de vorige eigenaar nog een goed chassis hebben.  Bij thuiskomt werd de carosserie (of wat er nog van over was) van het chassis gehaald om een plan van aanpak te kunnen maken. Het chassis leek van de onder gezien inderdaad nog redelijk intact, maar van bovenaf kon je goed zien dat er op de meeste plekken niets meer zat. Het chassis was plaatselijk zo rot dat de voorwielophanging aan 1 zijde afbrak bij het op de brug zetten van de auto. In de carosserie werden tijdelijke kokers gelast zodat hij niet in elkaar zou zakken.

Als eerste werd het chassis opgelapt zodat het weer een carrosserie met bestuurder en rolbeugel kon dragen. Na enkele weken lassen was het chassis weer in redelijke toestand en kon er begonnen worden aan de kas. De originele achteras zat erg vast dus deze werd vervangen door een exemplaar van een volvo 240. De kas was lekker licht want hij had geen bodem, geen dorpels en geen wielranden. De deuren hingen er op half 7 in, omdat het meeste van de ophangpunten waren doorgerot. Een voor de cross gebruikte volvo 940 werd gebruikt als donor voor de bodem. Deze werd uit de 9-serie geslepen en de kas van de duett is er bovenop gelast. Daarna zijn van het blik uit het dak van de 9-serie de dorpels en wielranden gemaakt. Toen de kas klaar was en de auto weer enigszins voorzien was van een bodem is hij weer op het chassis geplaatst. Daarna kon er begonnen worden met het plaatsen van het H-frame (rolbeugel). Vervolgens moest er gekeken worden welke motor er zou passen. Uiteindelijk is er gekozen voor een volvo 2l motor uit een 2-serie. De stuurkolom en reminstallatie is aangepast en er is een watertank geplaatst voor de koeling. Daarna kon de auto afgebouwd worden door de deurplaat en de spatborden te plaatsen. De auto was klaar voor een testrit.

Na de testrit kon er begonnen worden met de buitenkant. Op vrijdag 7 september kunnen we tijdens het Concours d'élégance zien hoe de auto geworden is. Een beetje plamuur hier en daar en een nieuw kleurtje zal hem vast goed doen. Van afstand zal niets meer herinneren aan de staat waarin de auto werkelijk verkeert.

Oranjefeesten 2018 begint over