Reglement

Reglement Autorodeo Nieuwleusen 2018

Voor aanvulling t.b.v. de Pre70's rodeo 2018, zie sectie onderaan deze pagina.

Deelnemers zijn verplicht het reglement goed en nauwlettend door te lezen en zich te houden aan de regels. De organisatie zal het naleven van de regels strikt controleren, bij overtredingen of andere onacceptabele feiten/gedrag kan de deelname worden geweigerd! Bij onduidelijkheden graag contact opnemen met de organisatie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of onze facebookpagina.

Algemene regels:

• Een coureur dient minimaal 18 jaar en in het bezit van een geldig rijbewijs te zijn en deze ook bij zich te hebben.
  • Passagiers (op of in de auto) zijn de gehele dag niet toegestaan.
  • Op het gehele evenemententerrein alleen stapvoets rijden (alleen tijdens de rodeo mag je op de baan gas geven).
  • Een rijder is eindverantwoordelijk voor het gedrag van zijn monteur en eventuele aanhang. Eventuele gevolgen komen dus ook bij de rijder te liggen.
  • Het is verboden voor deelnemers om onder invloed van drugs of alcohol te zijn! Bij vermoedelijk gebruik kan deelname uitgesloten worden.
  • Alcohol is voor iedereen de gehele dag verboden in het rennerskwartier en op de baan, dus ook niet voor monteurs of aanhang en tijdens het opladen.
  • Rijbewijscontrole en entree vindt plaats bij de toegang tot het rennerskwartier.
  • Rijders zijn verantwoordelijk voor hun gedeelte in het rennerskwartier. Alles weer meenemen naar huis!
  • Het is verplicht een vloeistofdicht zeil onder de auto te hebben
  • Keuring van de auto gebeurt bij goede weersomstandigheden op de baan, alleen in het bijzijn van coureur. Auto dient volledig leeg en rodeo-klaar te zijn. Melden inclusief: Integraalhelm, nekband, overall en handschoenen. (zgn. Pothelm is verboden!!)
  • De organisatie kan op elk moment de auto aan een herkeuring onderwerpen. Op of aanmerkingen van de organisatie dienen te allen tijde opgevolgd te worden.
  • Het is voor de coureurs verboden om te ruilen van auto of om iemand anders te laten deelnemen.
  • Er zijn 2 vlagsignalen er wordt gestart met een groene vlag en met de rode vlag moet de wesdtrijd onmiddellijk stoppen. Let goed op, rondom het veld staan vlaggers, houdt hen goed in de gaten.
  • Tijdens de manche is het niet toegestaan om uit te stappen. In een onveilige situatie contact zoeken met een vlagger door middel van duidelijk afzwaaien.
  • Het is niet toegestaan om op de bestuurderszijde in te rijden.
  • Het is niet toegestaan om op de bijrijders kant van een auto in te rijden, als deze met de bestuurders kant tegen de aarden wal staat.(Geen T-bone als auto tegen de wand staat)

Eisen auto:

• Zowel voor- als achterwiel aangedreven toegestaan. 4x4, MPV’s, SUV’s en busjes zijn verboden.
  • Injectie toegestaan, turbo’s en andere soorten drukvulling zijn niet toegestaan.
  • Auto dient van al het interieur te zijn ontdaan. (op bestuurderstoel en dashboard na)
  • Airbags dienen volledig verwijdert te worden, dus inclusief gaspatroon.
  • Auto dient van al het glas en plastic ontdaan te zijn. Complete trekhaak, lpg installatie en eventuele dakrails dienen geheel verwijderd te worden.
  • Originele brandstof tank dient verwijderd te worden.
  • Het verwijderen van de bumperpennen van de Volvo‘s 240, 740, 940, Japanse en Amerikaanse auto’s is verplicht.
  • Auto dient op originele of m+s banden deel te nemen, geen spijker, opgesneden of andere profiel banden.
  • Alle vormen van motorkoeling moet onder de motor kap blijven, L watertank toegestaan mits deze niet als versteviging dient. Een U tank is niet toegestaan. Maximaal 1 watertank toegestaan. De tank mag in geen geval voor de voorkant van de motor uit komen! Koelvloeistof moet vervangen worden door water. Watertank moeten voorzien zijn van ontluchting welke onder de motorkap dient te zitten.
    Watertank dient deugdelijk vast te zitten.
  • Het is verplicht een stalen bord te monteren op het dak van de auto (deze mag niet uitsteken). Hoogte hiervan moet 35cm zijn. De minimale breedte van de cijfers is 15 cm. De plaat zelf moet een witte kleur hebben en het nummer moet zwart zijn. Dit is het enige wat op het dak mag bevinden. Dus geen vlaggen of reclameborden etc. Dak bord dient deugdelijk vast gebout te worden.
  • De organisatie deelt de auto’s in een ‘lichte’ en een ‘zware’ klasse en heeft hierover het laatste woord!
    Lichte klasse= auto’s met motorinhoud tot 2.0 liter en of maximaal gewicht van 1200 kg! Zware klasse= auto’s met motorinhoud boven 2.0 liter! Dit zijn slechts richtlijnen en bieden geen garantie. Bijv. Mondeo’s en Volvo S40 & V40 behoren in ieder geval tot de zware klasse!

Veiligheid auto LICHTE KLASSE:

• Een deurplaat is verplicht minimaal 10mm dik en 30cm hoog. De plaat moet 10cm voor de A-stijl en 10cm achter de B-stijl uitkomen. De deurplaat dient deugdelijk bevestigd en geborgd te zijn met minimaal 4 bouten M12 waarvan minimaal 1 door de A-stijl en 1 door de B-stijl (dus niet met centerpennen).
  • Het is verplicht om een degelijke stalen koker of buis achter de bestuurdersstoel of een banger-beugel/kooi in de auto te plaatsen. Deze dient goed geborgd te zijn zodat deze niet in of uit kan schuiven. Minimaal bevestigd met 2 bouten door het dak en 2 bouten door de bodem per staander van m12.
  • Stoel dient bovenaan vast te zitten aan paal of banger beugel en moet zijn voorzien van hoofdsteun.
  • Het dragen van minimaal een 4 punts gordel is verplicht! Deze moet deugdelijk vast zitten.
  • Het is verplicht om een metalen brandstoftank in de auto te plaatsen met een maximale inhoud van 10 liter. Deze dient deugdelijk en op een veilige plek vast te zitten aan de bodemplaat of aan de paal/beugel/kooi. Metalen tank dient afgesloten te zijn met dop en op geen enkele manier te kunnen lekken. Alle slangen dienen geborgd te zijn met slangenklemmen en aangesloten zijn op metalen nippels, dus niet door een gat in de tank. Ontluchtingsslang dient voorzien te zijn van terugslagklep en door de bodem vast gezet te worden. Benzineslangen dienen door een ruim gat in het schutbord te lopen.
  • Accu dient binnen in de auto goed vast te staan of onder de kap achter de motor. De accu moet ook in een vloeistofdicht materiaal verpakt zitten. Het stroomcircuit dient te zijn voorzien van een functionerend massaslot welke bevestigd dient te worden aan de kooi/ paal of aan de bovenzijde van het schutbord/ paravan. Deze dient van buitenaf eenvoudig bereikbaar te zijn. Accukabels dienen door een ruim gat in het schutbord te lopen.
  • Een eventueel zonnedak moet worden vervangen worden door ijzeren plaat. De plaat dient vastgezet te worden met minimaal M12 bouten en voorzien van grote carrosserieringen of platen.

Veiligheid auto ZWARE KLASSE:

Punten zijn gelijk aan de punten bij de lichte klasse met volgende uitzonderingen of aanvullingen:

• Dasboard dient geheel verwijdert te worden.
  • Deurplaat dient minimaal 10mm dik te zijn en minimaal 40cm hoog! En de plaat moet 10cm voor de A-stijl en 10cm achter de B-stijl. De deurplaat dient deugdelijk bevestigd te zijn en het is niet toegestaan centerpennen te gebruiken. Vastzetten met minimaal 2 bouten M12 door de A-stijl en 2 bouten van M12 door de B-stijl. Aan de binnenzijde van de A- en B-stijl moet er grote carrosserie ringen of platen gebruikt worden voor de borging.
  • Het is niet toegestaan met paal achter de stoel te rijden Een deugdelijke banger-beugel/kooi/H frame is verplicht!

Versteviging lichte en zware klasse:

• Het is toegestaan hoekplaten of metalen strips over de achterste hoeken van de motorkap te plaatsen. Maximale overlap 30 cm.
  • Alle deurstijlen en kofferklep dienen geborgd te zijn met gordels. Verder geen bouten toegestaan.
  • Het is toegestaan om de bestuurders deur volledig dicht te lassen.
  • De motorophanging moet op de originele plaatsen vastgezet worden. Dus geen frames op chassisbalken (het mag geen versteviging worden).
  • Een plaat voor de motor is toegestaan, zowel bij de 4 en 6 cilinder. Deze mag niet groter zijn dan het originele distributiehuis.
  • Het gebruik van voetenbak is toegestaan. Tunnel strips zijn verboden.
  • Motorkap mag met maximaal 4 centerpennen vast gezet worden. 2 voor en 2 achter. Crashtubes of andere versteviging rondom centerpennen zijn niet toegestaan. Bij binnenschermen mogen er geen buisjes gelast worden op de chassisbalken.
  • Verder mag er niets gelast, verstevigd en door gebout worden aan een auto, dus geen extra beugels, kettingen, metalen strippen etc. Het gebruik van hout, beton of purschuim in de auto is ook niet toegestaan.

Eigen veiligheid:

• Veiligheidsschoenen, handschoenen, goed gekeurde integraalhelm, nekband en een volledige overall zijn verplicht! Brandwerende/vertragende kleding wordt aangeraden.
  • Advies: dichtmaken van het stuur om letsel aan handen te voorkomen

De wedstrijdleiding en keurmeesters hebben het te allen tijde voor het zeggen. Onnodige discussies of woordenwisselingen zijn niet gewenst. De wedstrijdleiding kan besluiten tot diskwalificatie.
Voor vragen kan er gemaild worden naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of een berichtje gestuurd worden op onze facebookpagina

!!!DEELNAME IS OP EIGEN RISICO!!!

Aanvulling reglement 50eautorodeo betreffende PRE ’70 klasse 2018:

Deze aanvulling geldt enkel alleen voor de pre70 klasse en alleen in 2018.

Algemeen:

• Deze klasse is voor auto’s waarvan het model stamt uit 1970 of ouder. Deze zijn gegarandeerd van deelname (tot maximaal 150). In juli beslissen we wat we met de evt. overige startplekken gaan doen.
  • Inschrijving voor pre 70 klasse gaat open in mei en sluit eind juni. We willen iedereen vragen die al een auto heeft zich z.s.m. op te geven zodat we het evenement goed kunnen promoten/ plannen.
  • Ter promotie van het evenement en om mensen een beter beeld te geven van autorodeo, zullen er op onze facebookpagina fotoreportages verschijnen van verschillende auto’s. Wellicht is het leuk als de rijders zelf ook een aantal foto’s maken van het ophalen van de auto t/m het moment dat hij gebouwd is. Leuk om het publiek te laten zien maar wellicht kunnen we het later ook bundelen en wat leuks van maken voor iedereen. De startlijsten worden anoniem op onze facebookpagina geplaatst (dus alleen lijst met type auto’s) hetzelfde geldt ook voor de foto’s indien gewenst.
  • Keuring van de pre-70's auto’s zal plaatsvinden op de vrijdagavond tijdens het Concours d'élégance Hier worden alle pre-70's auto’s aan het einde van de middag / begin van de avond netjes opgesteld. Als alle auto’s opgesteld zijn zal er worden begonnen met de keuring en zal de parkeerplaats ook voor het publiek opengesteld worden. Aan het eind van de avond kunnen de auto’s in het rennerskwartier opgesteld worden. De auto’s zullen ’s nachts bewaakt worden. Tijdens Concours d'élégance mogen het chroom en sierstrippen etc. op de auto blijven. Deze moeten voor de race echter verwijderd zijn.
  • Omdat dit jubileum een viering van 50 jaar autorodeo betreft, mogen alleen in de pre’70 klasse niet alleen mensen uit kerkelijk Nieuwleusen meedoen maar ook mensen die op dit moment elders woonachtig zijn maar tenminste 15 jaar in Nieuwleusen hebben gewoond!!
  • Bij de opgave wordt er gevraagd naar type auto, kentekengewicht en staat van de auto. Dit is voor ons noodzakelijk om de auto’s zo goed en eerlijk mogelijk bij elkaar in te kunnen delen.

Voor ALLE pre’70’s geldt het zware-klasse reglement, aangevuld met onderstaande punten.

• H-frame/ banger-beugel en degelijke voetenplaat / voetenbak verplicht!
  • Bijrijdersdeur mag vast gebout worden met maximaal 4 bouten in de deur, evt. met schetsplaten op de A en B stijl. Achter de schetsplaat / B-stijl / deurplaat GEEN bouten toegestaan in de achterdeuren/ C-stijl. (doel is veiligheid bij zgn. T-bone, geen versteviging)
  • De auto mag rondom de bestuurder aanzienlijk verstevigd worden. Vanaf A stijl t/m de kooi en 1 kant van de tunnel.
  • Assen en evt. uitstekende spatborden, treeplanken etc. bij echt oude auto’s mogen met 2 kleine plaatjes van maximaal 5 cm per zijde vast gelast worden. Het mag geen versteviging zijn maar het is ook belangrijk dat het goed vast zit. Het moeten geen projectielen worden.
  • Auto’s moeten hun originele karakter en hoogte behouden. D.w.z. geen pre 70 carrosserie op een Mondeo onderstel zetten o.i.d. Aanpassing is soms noodzakelijk maar maak het niet te gek!!
  • De auto’s zijn ouder, vaak rotter of kleiner en in veel gevallen onbekender dan de auto’s waar normaal mee gereden wordt. Daarom staat veiligheid voorop en mag er meer aan gedaan worden als normaal zolang het gaat om veiligheid en niet om versteviging.

Als je vragen of onduidelijkheden hebt vraag ons gerust. Onze keurmeesters komen graag even bij je langs indien nodig. Je kunt ons bericht sturen via onze Facebookpagina of mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Uiteraard vragen we alle rijders hun 'gezonde verstand' te gebruiken bij het bouwen maar ook op de race dag zelf. We zijn er van overtuigd dat we met zijn allen hier een uniek evenement van gaan maken, waar nog jaren over gepraat gaat worden. Zorg dat je erbij bent!!!

Oranjefeesten 2019 begint over