Reglement Autorodeo Nieuwleusen 2025
Deelnemers zijn verplicht het reglement goed en nauwlettend door te lezen en zich te houden aan de regels. De organisatie zal de regels strikt controleren; bij overtredingen of andere onacceptabele feiten/gedrag kan de deelname worden geweigerd! Bij onduidelijkheden graag contact opnemen met de organisatie via e-mail op autorodeonieuwleusen@gmail.com of bericht aan onze Facebookpagina Autorodeo Nieuwleusen.
ALGEMENE REGELS:
- Een coureur dient minimaal 18 jaar oud te zijn en in het bezit van een geldig rijbewijs. Dit rijbewijs moet ook bij zich gedragen worden.
- Het rennerskwartier is alleen toegankelijk voor personen vanaf 18 jaar. Monteurs moeten dus ook minimaal 18 jaar oud zijn! Dit geldt ook op vrijdagmiddag wanneer auto’s gebracht worden.
- Passagiers (op of in de auto) zijn tijdens het gehele evenement niet toegestaan.
- Op het gehele evenemententerrein mag alleen stapvoets gereden worden (alleen tijdens de rodeo mag je op de baan gas geven).
- Een rijder is eindverantwoordelijk voor het gedrag van zijn monteur en eventuele aanhang. Eventuele gevolgen komen dus ook bij de rijder te liggen.
- Het is verboden voor deelnemers om onder invloed van drugs of alcohol te zijn. Bij vermoedelijk gebruik kan deelname worden uitgesloten.
- Alcohol is voor iedereen de gehele dag verboden in het rennerskwartier en op de baan, dus ook niet voor monteurs en tijdens het opladen. Vrijdags tijdens afladen en opstellen is het ook ten strengste verboden. Wanneer men zelf bier meeneemt voor de vrijdagavond, GEEN GLAZEN VERPAKKING.
- Rijbewijscontrole en entree vinden op zaterdagochtend plaats in de feesttent.
- Rijders zijn verantwoordelijk voor hun deel in het rennerskwartier. Alles moet weer worden meegenomen naar huis!
- Het is verplicht een vloeistofdicht zeil onder de auto te leggen.
- Keuring van de auto gebeurt op vrijdagavond in de pits. De auto dient volledig leeg en rodeo-klaar te zijn. Helm, nekband, overall en handschoenen moeten aanwezig zijn. Tijdens het opstellen op de dag zelf wordt hier streng op gecontroleerd.
- De organisatie kan op elk moment de auto aan een herkeuring onderwerpen. Op- of aanmerkingen van de organisatie dienen te allen tijde opgevolgd te worden.
- Het is voor de coureurs verboden om van auto te ruilen of om iemand anders te laten deelnemen.
- Er zijn twee vlagsignalen: er wordt gestart met een groene vlag en wanneer er met de rode vlag wordt gezwaaid betekent dat onmiddellijk stoppen. Let goed op, rondom het veld staan vlaggers. Houd hen goed in de gaten.
- Tijdens de manche is het niet toegestaan om uit te stappen. In een onveilige situatie moet contact worden gezocht met een vlagger door middel van duidelijk afzwaaien.
- Het is niet toegestaan om op de bestuurderszijde in te rijden.
- Het is niet toegestaan om op de bijrijderskant van een auto in te rijden als deze met de bestuurderskant tegen de aarden wal staat (geen T-bone als de auto tegen de wand staat).
EISEN AUTO:
- Zowel voor- als achterwielaandrijving is toegestaan. 4×4, MPV’s, SUV’s en busjes zijn verboden.
- Injectie is toegestaan, turbo’s en andere soorten drukvulling zijn niet toegestaan.
- De auto dient van al het interieur te zijn ontdaan (op bestuurdersstoel en dashboard na).
- Airbags dienen volledig verwijderd te worden, dus inclusief gaspatroon.
- De auto dient van al het glas en plastic ontdaan te zijn. Complete trekhaak, LPG-installatie en eventuele dakrails dienen geheel verwijderd te worden.
- De originele brandstoftank dient verwijderd te worden.
- Het verwijderen van de bumperpennen van de Volvo’s 240, 740, 940, Japanse en Amerikaanse auto’s is verplicht.
- De auto dient op originele of m+s-banden deel te nemen; geen spijker-, opgesneden of andere profielbanden.
- Alle vormen van motorkoeling moeten onder de motorkap blijven. L-watertank is toegestaan mits deze niet als versteviging dient. Een U-tank is niet toegestaan. Maximaal één watertank toegestaan. De tank mag in geen geval voor de voorkant van de motor uitsteken! Koelvloeistof moet vervangen worden door water. Watertanks moeten voorzien zijn van ontluchting, welke onder de motorkap dient te zitten. De watertank dient deugdelijk vast te zitten.
- Het is verplicht een stalen bord te monteren op het dak van de auto (deze mag niet uitsteken). De hoogte hiervan moet 35 cm zijn. De minimale breedte van de cijfers is 15 cm. De plaat zelf moet wit zijn en het nummer zwart. Dit is het enige wat zich op het dak mag bevinden; dus geen vlaggen of reclameborden. Het dakbord dient deugdelijk vastgebouwd te worden met grote carrosserieringen.
- De organisatie deelt de auto’s in een ‘lichte’ en een ‘zware’ klasse en heeft hierin het laatste woord.
Lichte klasse = auto’s met motorinhoud tot 2,0 liter en/of maximaal gewicht van 1200 kg!
Zware klasse = auto’s met motorinhoud boven 2,0 liter!
Dit zijn slechts richtlijnen en bieden geen garantie. Bijv. Mondeo’s en Volvo S40 & V40 behoren tot de zware klasse!
Veiligheid auto LICHTE KLASSE:
- Een deurplaat is verplicht en moet minimaal 10 mm dik en 30 cm hoog zijn. De plaat moet 10 cm voor de A-stijl en 10 cm achter de B-stijl uitsteken. De deurplaat dient deugdelijk bevestigd en geborgd te zijn met minimaal vier M12-bouten, waarvan minimaal één door de A-stijl en één door de B-stijl (dus niet met centerpennen).
- Het is verplicht om een degelijke stalen koker of buis achter de bestuurdersstoel of een bangerbeugel/kooi in de auto te plaatsen. Deze dient goed geborgd te zijn zodat deze niet in of uit kan schuiven. Minimaal bevestigd met twee bouten door het dak en twee bouten door de bodem per staander van M12.
- De stoel dient bovenaan vast te zitten aan een paal of bangerbeugel en moet zijn voorzien van een hoofdsteun.
- Het dragen van ten minste een 4-puntsgordel is verplicht! Deze moet deugdelijk vastzitten.
- Het is verplicht om een metalen brandstoftank in de auto te plaatsen met een maximale inhoud van 10 liter. Deze dient deugdelijk en op een veilige plek vast te zitten aan de bodemplaat of aan de paal/beugel/kooi. De metalen tank dient afgesloten te zijn met een dop en mag op geen enkele manier lekken. Alle slangen dienen geborgd te zijn met slangklemmen en aangesloten te zijn op metalen nippels bovenop de tank, dus niet door een gat in de tank. De ontluchtingsslang dient voorzien te zijn van een terugslagklep en door de bodem vastgezet te worden. Benzineslangen dienen door een ruim gat in het schutbord te lopen.
- De accu dient binnen in de auto goed vast te staan of onder de kap achter de motor. De accu moet ook in een vloeistofdicht materiaal verpakt zitten. Het stroomcircuit dient te zijn voorzien van een functionerend massaslot, dat bevestigd dient te worden aan de kooi/paal of aan de bovenzijde van het schutbord/paravan. Deze dient van buitenaf eenvoudig bereikbaar te zijn. Accukabels dienen door een ruim gat in het schutbord te lopen.
- Een eventueel zonnedak moet worden vervangen door een ijzeren plaat. De plaat dient vastgezet te worden met minimaal M12-bouten en voorzien te zijn van grote carrosserieringen of platen.
Veiligheid auto ZWARE KLASSE:
- De punten blijven gelijk aan de punten bij de lichte klasse met de volgende uitzonderingen of aanvullingen:
- Dashboard dient geheel verwijderd te worden.
- Deurplaat dient minimaal 10 mm dik te zijn en minimaal 40 cm hoog! De plaat moet 10 cm voor de A-stijl en 10 cm achter de B-stijl uitsteken. De deurplaat dient deugdelijk bevestigd te zijn en het is niet toegestaan centerpennen te gebruiken. Vastzetten met minimaal twee bouten M12 door de A-stijl en twee bouten M12 door de B-stijl. Aan de binnenzijde van de A- en B-stijl moeten er grote carrosserieringen of platen gebruikt worden voor de borging.
- Het is niet toegestaan om met een paal achter de stoel te rijden. Een deugdelijke bangerbeugel/kooi/H-frame is verplicht!
Versteviging lichte en zware klasse:
- Het is toegestaan hoekplaten of metalen strips over de achterste hoeken van de motorkap te plaatsen. Maximale overlap is 30 cm.
- Alle deurstijlen en kofferklep dienen geborgd te zijn met gordels. Daarnaast mogen de deuren ook gebouwd worden met twee bouten per deur (max. M12) en alleen losse enkele plaatjes/carroserieringen. Dus geen schetsplaten. Geen bouten in de kofferklep.
- Het gebruik van voetenbak wordt aangeraden. Tunnelstrips zijn (alleen) aan de bestuurderskant toegestaan (lxb = 50 cm x 10 cm) eventueel in combinatie met voetenbak; aan de bijrijderskant van de tunnel zijn geen strips toegestaan! De bestuurdersdeur mag volledig dichtgelast worden.
- De motorophanging moet op de originele plaatsen vastgezet worden. Dus geen frames op chassisbalken (het mag geen versteviging worden).
- Een plaat voor de motor is toegestaan, zowel bij de 4- als 6-cilinder. Deze mag niet groter zijn dan het originele distributiehuis. Geen hoeklijnen, strippen, kokers of andere frames.
- De motorkap mag met maximaal vier centerpennen vastgezet worden: twee voor en twee achter. Crashtubes of andere versteviging rondom centerpennen zijn niet toegestaan. Bij binnenschermen mogen er geen buisjes gelast worden op de chassisbalken.
- Verder mag er niets gelast, verstevigd en doorgebout worden aan een auto, dus geen extra beugels, kettingen, metalen strippen etc. Het gebruik van hout, beton of purschuim in de auto is ook niet toegestaan.
Eigen veiligheid:
- Veiligheidsschoenen, handschoenen, goedgekeurde integraalhelm (dus geen pothelm), nekband en een volledige overall zijn verplicht! Brandwerende/vertragende kleding wordt aangeraden.
- Advies: dichtmaken van het stuur om letsel aan handen te voorkomen.
Het zelfstandig rijden op de openbare weg is ten strengste verboden, dus ook niet op vrijdags naar het rodeoterrein. Dit levert onmiddellijke uitsluiting op van de rodeo. Wees gewaarschuwd!
De wedstrijdleiding en keurmeesters hebben te allen tijde het voor het zeggen. Onnodige discussies of woordenwisselingen zijn niet gewenst. De wedstrijdleiding kan besluiten tot diskwalificatie.
Voor vragen kan er gemaild worden naar: autorodeonieuwleusen@gmail.com of een berichtje gestuurd worden naar onze Facebookpagina.
!!! DEELNAME IS OP EIGEN RISICO!!!